Idemo u
školu.....
Polazak u I. razred osnovne škole jedan
je od najvažnijih događaja u životu djeteta, ali i roditelja.
Dijete ulazi u sredinu u kojoj će u krugu
svojih vršnjaka i u okvirima koje postavlja
društvo razvijati, pokazivati i uspoređivati
brojne svoje osobine.
U prvi razred osnovne škole upisuju se
djeca koja do 1. travnja tekuće godine navršavaju 6 godina života.
Kronološka
dob nije jedini kriterij upisa djeteta u školu. Prije upisa procjenjujemo
spremnost djeteta za školu, tj. promatramo i mjerimo različite aspekte dječjeg
razvoja koji su važni za
udovoljavanje školskim zahtjevima.
Najčešće
govorimo o tjelesnoj, emocionalno – socijalnoj i spoznajnoj (kognitivnoj)
spremnosti za školu.
Tjelesnu spremnost djeteta
ispituje školska liječnica, a odnosi se na opće fizičko zdravlje djeteta.
Spoznajnu
spremnost utvrđuje psiholog , najčešće ispitujući opću intelektualnu
razvijenost, te neke sposobnosti kao što su vidna i slušna diskriminacija,
grafomorika i sposobnost opažanja.
Emocionalno
– socijalna spremnost olakšava prihvaćanje škole i obveza jer dijete pri
polasku u školu treba:
- uspješno komunicirati i surađivati s vršnjacima
i odraslima
- odvojiti se od roditelja
- primjereno dobi konrolirati svoje
postupke i osjećaje
- Ustrajati čak i kad ne uspije odmah
Navodimo
najčešća pitanja roditelja prije upisa u prvi razred:
1. Mora li dijete prije upisa u prvi razred znati čitati i pisati?
Naravno da NE. Za učenje čitanja i pisanja ima
vremena tijekom školske godine. Vrijeme
koje biste htjeli posvetiti učenju čitanja i pisanja možete upotpuniti igrama
za razvoj motorike prstiju, koncentracije, pamćenja, razumijevanja i sl. S
druge strane, mnoga će djeca spontano započeti procese čitanja i pisanja prije
škole, bilo bi pogrešno u takvim slučajevima uskraćivati im to poučavanje.
2. Ako dijete već zna čitati i
pisati, hoće li mu to odmoći u prvim danima škole?
Djetetu to neće stvarati poteškoće. U razredu se
primjenjuje tzv. individualizirani pristup, učitelj/učiteljica djeci koja su
već savladala gradivo omogućuje rad na drugim, složenijim sadržajima.
3. Što znači «spremnost za
školu» i koje vještine dijete treba savladati prije polaska u školu?
Uobičajeno je govoriti da je spremnost za školu
pitanje razvoja intelekta i percepcije, no očito je da ona uključuje i ostale
čimbenike kao što su pažnja, živahnost i sposobnost da se izdrži rad u školi. S
druge strane, za uspjeh u školi jako je bitna i emocionalna i socijalna zrelost
koja varira od djeteta do djeteta. Zbog toga se provodi psihologijsko
ispitivanje koje nam daje detaljnije podatke o svakom djetetu.
Izuzetno je dobro da dijete razvije svoju
samostalnost u korištenju toaleta, da se zna samostalno svući i obući, brinuti
se o svojim stvarima, da zna jesti bez pomoći, da se zna pravilno ponašati u
skupini vršnjaka i prema starijima. Nastojite da dijete upamti svoje ime i
prezime, broj telefona i imena roditelja.
4. Kako kod djeteta razviti
pravilan pristup školi?
Dijete poput spužvice upija sve vaše rečenice, a
još više vaše radnje. Ne plašite ga školom, radije se pred njim s veseljem
prisjetite svog boravka u školi, govorite o tome kako imate povjerenja u njega,
kako će on uz trud savladati gradivo, napravite male rituale od kupovine prvih
stvari za školu, posebno obilježite prvi dan škole… Kad krene školska godina,
uključite se u školske aktivnosti koje su namijenjene roditeljima, svaki dan
odvojite vrijeme u kojem ćete se posvetiti svom školarcu, iskazujte
zainteresiranost, pohvalite svaki uspjeh vašeg malog đaka.
5. Primjećujem da se
moje dijete boji škole.
Najvjerojatnije se radi o strahu od odvajanja.
Mnoga se djeca prvih dana ili tjedana mogu osjećati tjeskobno jer se susreću s
mnogo novih stvari odjednom. Razgovarajte s njime, dokučite što ga najviše
plaši – neka se boje da ih nitko neće dočekati kod kuće, druge je strah glasne
djece i sl. Pomognite djetetu tako što ćete mu reći da ste se i vi bojali kao
mali, i da ste taj strah prevladali i s vremenom jako zavoljeli školu. Isto
tako nemojte mu s početkom školske godine natovariti puno novih obaveza (npr.
nove vanškolske aktivnosti, nove obaveze vezane uz kućanstvo i sl.) – dopustite
mu da se navikne na novi raspored.
6. Moje dijete nije naviklo
samo stjecati prijatelje, nije išlo u vrtić i nema iskustvo «života u grupi».
Povedite dijete u park ili na druženje s djecom iz
susjedstva (pozovite nekoliko njegovih vršnjaka na druženje), pokažite mu kako
se upoznajemo, kako se uključujemo u igru i sl. Zajedno se igrajte društvenih
igara u kojima uvijek netko izgubi (npr. Čovječje ne ljuti se i sl.) – na taj
način dijete uči kako prebroditi prve poraze, ali uči i surađivanju u igri.
Isto tako vrlo je važno naučiti dijeliti i poštivati tuđe stvari.
7. Moje je dijete razigrano i
nema osjećaj reda.
Roditelj može pomoći djetetu razviti osjećaj
odgovornosti tako da ga zamoli da svoje stvari uvijek stavi na određeno mjesto.
Počnite s jednom ili dvije – npr. cipele i jaknu. Nakon što ga pohvalite svaki
put kad to napravi dobro i vi vidite da je taj dio «usvojio», možete nadodati
nove zadatke. Nauči li kod kuće da sve ima svoje mjesto, lakše će mu biti u
školi u kojoj se očekuje da izvršava radne zadatke. Važno je da dijete već u
toku neposredne pripreme za polazak u školu dobije u svom domu vrijeme i
prostor za neometan rad. Dovoljno je osloboditi jednu policu za školske knjige
i pribor i osloboditi kuhinjski stol u jednom periodu dana, te omogućiti
djetetu da radi u relativnom miru. Važno je da to bude uvijek isto mjesto, da
ga dijete doživi kao svoj prostor za rad i sl. Za početak je dovoljno da dijete
na tom mjestu rješava manje zadatke u razdoblju od 5 min., a zatim da pomalo
vrijeme produžimo do 30 min neposredno pred polazak u školu.
Neka djeca ne žele sjediti nenavikla na takav
način rada – djetetu ponudite zanimljive igre i aktivnosti koje se igraju za
stolom i pridružite mu se u igri.
8. Moje se dijete uvijek
rasplače kad doživi neuspjeh.
U prvom razredu se s ocjenjivanjem započinje u
drugom polugodištu, dok je prvo polugodište vrijeme praćenja i uvođenja djece u
školski život kroz igru i rad. Dobro je na vrijeme upoznati dijete s činjenicom
da će ga u školi ocjenjivati i uspoređivati s drugom djecom. Posebno treba
naglasiti da njegova uspješnost u školi neće utjecati na našu ljubav prema
njemu. Ali, isto tako mu pokažite da vježbanjem neke aktivnosti može
napredovati u njoj i postati sve bolje, da je vrijedno truditi se. Društvene
igre, kompjutorske igrice i sl. izuzetno su dobre aktivnosti, ali i tjelesne
aktivnosti i sport.
9. Dijete ne izgovara sve
glasove točno, može li mu to predstavljati problem u školi?
Najmanje godinu dana pred polazak u školu, trebalo
bi obratiti pozornost na djetetov izgovor glasova i u slučaju da postoje
teškoće uputiti se logopedu . Neka odstupanja u govornom i jezičnom razvoju mogući
su znak da bi dijete moglo imati teškoće u usvajanju čitanja i pisanja.
10. Kad dijete može ostati samo kod kuće?
Obiteljski
zakon je jasan, djecu predškolske dobi ne bi trebalo puštati samu kod kuće.
Znači li to da je polaskom u školu prihvatljivo da je dijete samo kod kuće?
Neki roditelji tome pribjegavaju jer, kako kažu, nemaju drugog
rješenja. Drugi pak roditelji smatraju da je njihovo dijete dovoljno zrelo da
se brine samo o sebi već u nižim razredima osnovne škole.
Iako
postoje vidljive razlike u zrelosti osnovnoškolaca, psiholozi smatraju da djeca
do 12 god. ne bi smjela biti ostavljana sama ili pod nadzorom drugog djeteta.
Naime, mnoge su studije pokazale da mlađa djeca nisu u stanju pravilno
reagirati u mnogim situacijama niti izdržati duže vrijeme u samoći. Studija
američkog Nacionalnog instituta za vanškolsko vrijeme (National Institute on
Out-of-School Time) pokazala je da 35 % djece u 12. god. života spremno je
preuzeti brigu o sebi, a da je tek 5% osmogodišnjaka to u stanju. Njihova je
uputa da prije nego odlučite da dijete ostavite samo trebate dobro provjeriti
njihovu svjesnost o tome što znači biti sam i provjeriti njihovu spremnost za
to.
Oni predlažu da sebi i svog osnovnoškolca
priupitate sljedeća pitanja:
·
Zna li svoje
puno ime, adresu i telefonske brojeve važnih osoba. Može li se uvijek sjetiti
tih informacija.
·
Poznaje li
brojeve službi koje djeluju u slučaju nesreće. Ima li te brojeve negdje
zapisane ili memorirane u telefon.
·
Je li dovoljno
zreo da glavni ključ kuće nosi diskretno (npr. u svom džepu ili oko vrata ispod
majice). Razumije li važnost tog ključa i važnost da uvijek ima ključ sa sobom i nikada ga ne predaje drugoj
osobi.
·
Zna li kako se
pravilno javiti na telefon ili odgovoriti na zvono na vratima.
·
Može li se
pridržavati pravila da vrata kuće/stana moraju biti uvijek zatvorena.
·
Zna li kako
uključiti alarm (ako ga kuća ima) i kako ga isključiti po potrebi, razumije li
važnost koda i potrebe za njegovom tajnošću.
·
Zna li
koristiti aparat za gašenje požara.
·
Shvaća li
važnost držanja u tajnosti podatka da je sam kod kuće.
·
Može li
pratiti osnovna pravila o sigurnosti, npr. da se uvijek javi kad dođe kući ili
da se mora javiti vama (telefonski) kad negdje ide.
·
Kako se nosio
s prijašnjim kraćim odvajanjima kad je ostajao sam kod kuće. Kakva je bila
njegova reakcija – strah ili se osjećao relativno ugodno.
·
Postoji li u
blizini vašeg stana/kuće neka starija osoba koja je kod kuće dok je vaše dijete
samo, možete li se na nju osloniti u slučaju neke hitne situacije, poznaje li vaše dijete tu osobu i osjeća li
se spremno pitati je za pomoć.
Donesete li na osnovu dobivenih saznanja ili
usprkos njima odluku da vaše dijete ostane samo kod kuće, trebali biste
uspostaviti osnovna pravila o ponašanju kad je samo kod kuće. Važno je da pravila
budu što jasnija djetetu i da ih donesete zajedno – pravila bi se trebala
odnositi na:
·
posjete
prijatelja
·
gledanje
televizije
·
pisanje zadaće
·
odgovaranje na
telefon ili zvonjavu na vratima
·
igranje vani
ili odlazak kod prijatelja
·
korištenje
kućanskih aparata
·
odnos s
braćom/sestrama
·
dužnosti u
kući.
Vaša velika dužnost je da osigurate kuću, sklonite
i zaključate sve opasne kemikalije, lijekove i sl. stvari.
Isto tako vrlo je važno da budete iskreni prema
djetetu i da dolazite kući točno na dogovoreno vrijeme i da opciju “sam kod
kuće” prakticirate više kao iznimku nego pravilo.
Zapamtite:
·
nikad ne
ostavljajte bebu ili mlađe dijete samo kod kuće, čak ni kad je zaspalo, čak
niti na nekoliko minuta
·
većina djece
mlađe od 12. god. nije zrelo brinuti se samo o sebi na način koji se od njih
očekuje kad su sami kod kuće
·
čak i kad
ostavljate djecu stariju od 12 god. same kod kuće uvjerite se da se osjećaju
dobro u toj situaciji i da znaju sve što treba znati kako bi se osjećali sigurno
·
niti jednu
osobu mlađu od 16 god. ne bi trebalo ostavljati samu preko noći.